Monday, January 26, 2015

PROJEK SANGKAR KUCING..


Projek waktu cuti..Mula2 cari kayu dulu..Shopping kat kedai kayu terpakai Jalan Jabar Meru.. 
Dapatlah kayu 1 x 1 nie.. Kalau 10 kaki RM2..Kalau 5 kaki RM1 jer..

Pas tu singgah Hardware beli vernis sebotol..
dan dawai (3 kaki lebar)..

Buat rangka tapak dulu..5'x3'..

Hari ke 2 - Baru siap rangka jer. Maklumlah part time + amatur.
Kandang ni lebar dia 5 x 3 kaki.. Tinggi dia plak dalam 3 kaki. Ikut saiz lebar dawai. Tak payah 2 kali kerja nak potong2 dawai bagai..

Baru siap buat pintu n base...Dah letak base baru nampak kacak sket..

Engineer cuba menguji ketahanan base...Base bawah jer ye...
Kalau yg tengah tu mau runtuh.
Base yang tengah tu sebenarnya jaring BBQ tahun lepas. Beli tapi x guna lagi.
Sekarang tengah proses dekorasi dalaman. Dawai dah siap potong, tapi x pasang lagi coz klu dah pasang susah nak wat dekorasi kat dalam tu..
v
v
v


Sekian perkembangan terkini projek sangkar kucing aku..

BERSAMBUNG...
v
v
v

30.1.2015

Akhirnya siap sangkar kucing aku nie..Besar lah sket dari sangkar asal dia...Cuma tak sempat nak wat deko2 lagi..

Food Dispenser ni aku buat sendiri jer.. Pakai apa yang ada.. Fungsi dia sama jer cam juai kat kedai tu..

Aku beriya-iya buat sangkar ni bukan apa, sebab start 31 jan hingga 3 feb aku nak gi holiday kat Tambun n balik kampung kat Kedah nu. Lebih kurang 3 hari lah. Nak tinggalkan 2 ekor budak nie dalam sangkar sedia ada cam tak patut plak. Kesian...Dah budak2 nie suka lompat2. Cer tengok sangkar lama diorang kat bawah nie.

v
v
v

*Kandang asal sebelum nie..


SELESAI...

15 comments:

  1. kesian la kucing dok dalam sangkar..kasi lepas la..huhu

    ReplyDelete
  2. Kucing aku yg request sangkar nie..Ank ada mslh kesihtan x sesuai letak kucing bebas dlm rumh..

    ReplyDelete
  3. Salam. Waaa menarik nyee buat sendiri. Guna kayu pulak tu, cantik sgt. Sy pun nak buat sendiri tapi tak reti. Since harga cage kt luar ridiculous, n xberape nk puas hati, so sy terpikir nak buat sangkar guna kayu. Ada cadangan tak mcm mana nk selesaikan masalah sy ni? Tk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. fara, saya buat sendiri cage dlm budget 300 je..jauh beza dari harga cage kat pasaran..buat pkai kayu beli kat ikea..besar dan selesa utk kucing2 saya..cuba la

      Delete
    2. Puan Siti, ade tutorial x nk buat? saya rs nk buat sendiri sbb sangkar yg dijual byk kecik2

      Delete
  4. Salam. Waaa menarik nyee buat sendiri. Guna kayu pulak tu, cantik sgt. Sy pun nak buat sendiri tapi tak reti. Since harga cage kt luar ridiculous, n xberape nk puas hati, so sy terpikir nak buat sangkar guna kayu. Ada cadangan tak mcm mana nk selesaikan masalah sy ni? Tk.

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum

    alhamdulillah.. tq bade sudi share ilmu ni.
    jazakallah!

    ReplyDelete
  6. kayu dh ada, tengah plan jga nak buat rumah cat untuk anak2 bulus..

    ReplyDelete
  7. sori semua, blog saya dah bertukar ke razkein83.blogspot.com..lama dah tak update blog nie. ada masalah teknikal.. tak boleh nak log in.

    ReplyDelete