Tuesday, September 23, 2014

Berita Baik kepada Penjamin..


KUALA LUMPUR: Kerajaan sedang menggubal akta baharu bagi menggantikan Akta Kebankrapan 1967 (Akta 360) untuk melindungi penjamin dengan mengetatkan syarat-syarat pengisytiharan muflis. Akta baharu itu yang dijangka dibentangkan di Parlimen, tahun depan, bertujuan memperbaiki banyak kelemahan akta lama yang tidak dipraktikkan pemiutang dengan memfokuskan kepada penjamin berbanding peminjam.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri, berkata penggubalan akta baharu itu bertujuan membela kepentingan semua pihak, khususnya penjamin sosial. Penjamin sosial merujuk kepada penjamin pinjaman pendidikan, kenderaan, perumahan dan bukannya pinjaman bagi tujuan komersial.
Sumber : Berita Harian 24.9.2014
Eloklah tu. Satu lagi yang patut digubal ialah perjanjian pembelian rumah antara pembeli, pemaju dan bank. Kesian orang yang beli rumah tapi pemaju tak siapkan rumah mereka. Dah lah rumah tak siap, kena bayar kat bank plak. Pemaju plak senang jer. Cuma diistiharkan bankrup dan disenarai hitam. Yang tanggung azab pembeli. Tak adil. 

No comments:

Post a Comment