Sunday, September 28, 2014

Jom Berkebun..

Cer cari kat mana pokok serai n limau? Nampak tak. Kesian kebun sekangkang tapir aku ni. Ni lah masalah utama rumah aku , rumput liar. Kalau rumput2 nie ada harga, dah lama aku ternak n jual. Apa nak buat nie. Kerap sangat tumbuh. Padahal baru ku cangkul. Nak simen sayang plak. Nanti tak bleh plak aku nak berkebun. Bela kambing kot?.Mahal lah plak..Ok ni operasi pertama. Serbuan dibuat di awal pagi bersama selaras cangkul. 

Setelah operasi selama setengah jam..Penat jugak lah. Walaupun keluasan operasi tak sampai suku hektar pun. Biasalah, nama pun berkebun kan. Kalau tak nak penat lebih baik main FarmVille jer. Boleh berkebun sambil duk bawah aircond. 


Operasi diteruskan. Hasil maklumat sendiri. Serbuan seterusnya ke kedai kayu terpakai. Cadang nak cari kayu untuk wat deck kayu kat ladang aku tu. Kononlah. Tapi tujuan utama nak elakkan rumput liar tumbuh. Maybe rumput tu akan tumbuh jugak, tapi lambat sket lah coz ada kayu kat atas tu. Lagipun kalau rumput terlindung dari cahaya matahari dalam tempoh lama, rumput tu akan mati. Betul ker teori nie?..Ok berbalik pada kayu tadi. Aku pun tak tau nama2 kayu nie. Banyak sangat. Aku tunjuk jer nak kayu camner, nak saiz apa n berapa.

Macam-macam jenis dan saiz. Aku ambik yang saiz 2x4 tue. Harga dalam RM5.00 sekaki. (Kalau  7 kaki ke bawah lah) Kalau lebih lapan kaki dia dah kira mahal sket. 

Hasil tangkapan serbuan di kedai kayu terpakai. Sumbat jer dalam MyVI. Sayang gak tapi terpaksa. Nasib baik cuma 5'' ke 7'' panjang jer. Kalau lebih nak kena beli lori plak. 

RM50.00 untuk kayu saiz 2x4 dan panjang 5 kaki (5 batang) dan 7 kaki (7 batang)

Operasi seterusnya :
Deck kayu cam nie jer..bukan apa pun. Asalnya nak wat tinggi sket. Tapi risau plak, kot2 nanti ada  menatang2 bisa cam ulau, lipan, ikan keli ke yang nak sembunyi bawah kayu tu nanti. Ni tak siap lagi nie. Macam kekurangan kayu. Maklumlah angkut pakai kereta je. Kena beli sikit2. Kayu tu pun belum di cat n vernis kan. Lain kali lah..malas plak nak wat. Lebih baik masuk dalam layan anak tengok maroko chan. next projek kot. 

2 comments:

  1. hoii..cantik2..kat mn kedai kayu terpakai tu?ayah den pon ada stor kayu terpakai tu..heheh

    ReplyDelete
  2. Tq..baru nak belajor berkobun cara moden..Kedai nie kt area Meru ni gak. Kedai area mana? klu kt2 sini bleh singgah jap.

    ReplyDelete