Tuesday, September 16, 2014

Koleksi Piring Hitam

Antara baki koleksi piring hitam yang berjaya diselamatkan dari penjadi mangsa piring terbang masa budak-budak dulu.


Semua piring hitam nie koleksi simpanan ayah aku. Maklumlah, dulu ayah aku main kugiran kat kg. Dulu memang banyak. Siap dengan sampul lagi. Ada yang kecik dan besar. Sekarang dah tinggal nie, sarung album pun tak tau mana.




Maklumlah, dulu time aku budak2 suka lempar benda nie jadi piring terbang. Pas tu pecah. Masa tu memang tak minat langsung ngan benda2 antik camnie.



Aku start kutip benda nie pun sebelum aku kahwin tahun 2009 dulu. Masa tu aku dah start simpan. Lepas kahwin aku bawak piring2 hitam nie balik rumah sewa n simpan sampai sekarang.


 Antara koleksi piring hitam yang dah takda :


-    P.Ramlee –Semua lagu2 best Allahyarham Tan Sri P.Ramlee
-    Koleksi Lagu raya P.Ramlee/ Saloma / Sanisah Huri / Dj Dave – Piring hitam nie memang wajib aku pasang dekat-dekat nak raya sambil cuci tingkap rumah.
-    Koleksi Sketsa Lawak Dato Jamali Sadat (Atan)
-    Hail Amir n Uji Rashid
-    Lagu2 Hindustan – Nie lagend nie, ada lagu citer Sangam, bobby, Heti Meri Sati
-    Eagle – Hotel California
-    Bony M




Nyesal jugak lah tak simpan dari dulu. Biasalah, kalau benda tu banyak, buat tak kisah, bila dah tinggal sikit baru nak hargai. Tapi aku sempat jugaklah layan piring hitam nie, coz dulu kat rumah kitorang ada radio pemain piring hitam. Bukan radio lama pun. Radio moden, siap ada kaset player lagi. Cuma radio tu atasnya ada pemain piring hitam. Sekarang radio tu pun dah takder.

No comments:

Post a Comment